تبلیغات
موسیقی - دف نوازی:
 
موسیقی
صفحه نخست                         * ستاره ای برای همه *              موزیک ایرانی                تبادل لینک
درباره وبلاگ


دف به کف آورد و کف بر دف نهاد
کف به دف کوبید و جان بر کف نهاد

مدیر وبلاگ : معین الدین صادق زاده نایینی
نوازندگی دف را به دو گروه تقسیم کرد :

1- دف نوازی خانقاهی

2- دف نوازی غیر خانقاهی

در این مقاله در مورد دف نوازی خانقاهی صحبت می کنیم.

اصولا زمانی که نام دف آورده می شود فکرها به سوی کردستان و کردها و خانقاه ها و تکیه ها و دراویش

برده می شود. دف مهمترین ساز برای سماع است. البته لازم به تذکر است بحث ما در مورد دف نوازی در سلسله قادری است . چرا قادری؟ سلسله های گوناگونی از دراویش وجود دارد که هر کدام سبک و سیاق خود را دارد و هر کدام به روشی به سماع می پردازند. مثلا در فرقه شیخ نظر که فکر می کنم شیخ در تهران باشد برای سماع از سازهای مختلف مانند دف تنبور تاس سنتور و... استفاده می شود. در سلسله شاه نعمت الله ولی هم از سازهایی همچون دف سه تار تار تنبور و... استفاده می شود. اما در سلسله قادری

تنها و تنها ساز دف مورد استفاده است و فقط از این ساز برای سماع بهره می جویند.

در این گونه دف نوازی نوازنده مجبور است ساده ساز بزند. شما در این نوع نوازندگی ترکیبات پیچیده یا مثلا ضد ضرب یا تریولت یا سکسیولت نمی شنوید. پایه اصلی آن ریتم با فرم خاص و ترکیباتی خاص و ساده و ریز و ممتد می باشد که در جای خود مورد استفاده قرار می گیرد. علت این امر هم واضح است.

دراویش برای سماع بر اساس ضرب های هر میزان به تکان دادن سر و بدن خود می پردازند و اگر ترکیب پیچیده ای نواخته شود قطعا ضرب میزان را گم کرده و از حالت خود یا سماع خارج می شوند. تصور کنید ریتم 4/4 که در ضرب آخر آن تریولت یا سکسیولت قرار گیرد درویش بیچاره چه خواهد کشید قطع یقین بندری خواهد زد!!!

در نوازندگی خانقاهی حسن بزرگی وجود دارد و آن قوی ساز زدن است. اغلب نوازندگان خانقاه دف نوازان قدری هستند که بسیار خوب ساز می زنند ساز آنها تمیز شمرده واضح و ریز و ممتدی بسیار قوی دارند.

البته نوازندگی آنها ساده است منظور از ساده یعنی قدرت ترکیب بالایی ندارند و بیشتر نوازندگی آنها بر پایه قدرت سرعت و حرکات نمایشی می باشد. مانند پرت کردن دف با بالا یا تاباندن دف دور دست و .....

خیلی از نوازندگان از این کارها لذت می برند و نوازندگی خود را بر این اساس تنظیم می کنند ولی باید بدانند که این کارها نمایشی است و فقط برای جذب مردم آن هم به صورت بصری امکان پذیر است.

نوازندگان خانقاه از مقام های مخصوص استفاده می کنند. اینجا نکته ای بگویم و آن این است که این مقام ها در موسیقی ما بسیار استفاده می شود و اصلا چیز عجیبی نیستند. در گذشته چون نت موسیقی نبوده از اسم برای شناساندن ریتم استفاده می شده. البته نکته ای که مانند تمامی مقام های موسیقی مقامی ما وجود دارد و آن این است که مقام محدود و تکراری است و همیشه تکرار می شود و زیبایی آن هم در تکرارش است همین وگرنه مثلا 8/6 که در موسیقی ما وجود دارد همان سقزی می باشد. در زیر مهمترین و پرکاربرد ترین مقام های دف را برای شما آورده ام:

1- حی الله 4/4



2- ذکر دوم 4/4



3- لا الله الا الله 4/4



4- دائم 4/2



5- حدادی 4/2



6- حی الله - الله 8/10



7- گریان 8/7



8- هل گرتن 4/2



9- سقزی 8/6



10- مداحی نوع اول 8/6



11- مداحی نوع دیگر 4/4



12- حی یا قیوم 8/5





نوع مطلب : مطلب، 
برچسب ها :
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
   
بک لینک طراحی سایت